Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-30, 10:23   #1
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Reg.datum: Feb 2011
Stillasittande ärkenörd skall bli stark/snygg(are?)

Korts livshistoria ur träningsperspektiv : )

Är 18 år gammal och har under de senaste 5 åren inte idrottat mer än 4 boxnings- och 2 aikidopass, samt ett par misslyckade gyminitiativ på cirka 2-3 pass. Större delen av dessa 5 år har spenderats framför datorn/gitarren och har gjort mig både fet och flottig.

Men i gymnasiet skedde en förändring, jag blev nämligen KÄR. Då jag inte brytt mig om tjejer innan (har varit duktigt asocial) blev detta en makalös förändring i mitt sett att se på människor, kroppar, utseende och allra mest när det gällde mig själv. Därför bestämde jag mig för att gå ner i vikt och klippa håret, en vikt som stigit upp på 102 kg och hår som rasat ner till mitt bälte. (bilder kommer om jag hittar). Jag tog därför under första månaden av ett sommarlov 2-2.5milspromenader i den gassande solen och gick ner så mycket om 7 kg. Med ny frisyr och en kropp slankare än på många år fick jag faktiskt boosten att kunna se mig själv med en tjej, vilket också lyckades. (varit ihop över 1.5 år).

Men 95 kg på 183cm (direkt på morgonen) är knappast något ideal, så jag började träna på en gratisvecka för cirkus 2 månader sen och trots att första månaden var ganska bortkastad tid styrkemässigt så har jag nu hittat en härlig rutin och fått in ett ganska starkt beroende av att lyfta skit. : )

Träningen:

Under den första månaden hängde jag på 2 polare som också tränade på Friskis, det blev lite isolationsövningar i maskiner och ryggresningar vid nåt ställ.
Gick ner 3 kg den första månaden, men har börjat gå upp lite igen.

Efter en månad hade jag min första instruktion där en tjej ganska maniskt uppmanade mig till att köra marklyft, vilket jag också började göra. Därefter började jag kika in andra övningar och har sedan 2 veckor tillbaka kört bänkpress fritt och sen en vecka tillbaka kört knäböj fritt.

Jag skall försöka följa Strongliftschemat då det verkar som ett effektivt sätt att bli stark på.

Stats:
Ålder: 18
Längd 182-183
Vikt - cirka 93.5
Marklyft - 80x5(x3), testat 90x3 en gång.
Bänkpress - 50x5(x5)
Knäböj - 60x5 (x5)
Skivstångsrodd - 45x5 (x5)

Idag skall jag köra knäböj och marklyft, vilket råkar vara mina favoritövningar. Ska testa att höja till 62.5 i knäböj och eventuellt 85 i marklyft om det känns bra.

Skall försöka hitta några gamla bilder på mig och få morsan eller flickvännen att ta någon mer up-to-date bild. : )

Senast redigerad av Hatwalker den 2011-03-30 klockan 10:26.
Hatwalker är inte uppkopplad   Svara med citat