Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-05, 16:32   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kalutti Visa inlägg
Tack för era svar Jag har bara en snabb fråga till;

Jag brukar ofta träna efter skolan och min dag ser ut ungefär som så att jag äter en bra proteinrik frukost runt 7.00-7.30. Sedan skollunch runt 11.00-12.00 för att sedan sluta skolan runt 15.00 och sedan gå och träna. Vad bör man äta innan passet (glöm inte att jag deffar) :> ? Räcker det med tex rage eller EAA? Och vad bör man ta efter träning?

(Jag ber om ursäkt för dessa frågor konstant tas upp igen men det är svårt att hitta en tråd som exakt liknar min)

Tack än en gång för hjälpen!
Du behöver inte äta någonting innan passet. Enkelt sagt kan man säga att det är vad du äter efter passet som kommer vara mest avgörande för nästa träningspass. Detta har att göra med att du under passen tömmer förråden som därefter måste fyllas på. Så länge du håller en aktivitetsnivå som är normal fram tills nästa pass ("lever ett vanligt liv", dvs cyklar till skolan etc; inga maraton!) kommer du inte att tömma förråden innan du tränar nästa gång. Under vila föredrar kroppen att bränna fett framför muskelglykogen (bränslet i musklerna som du behöver under träningen). Rage innan kan du ta om du känner att du måste piggna till eller om orken sviker mot slutet av passet, men det är absolut inget måste. Förmodligen skulle du göra rätt i att bara ta någon koffeintablett istället om du nu måste ha något. Dosen prövar du fram. Billigt är det också. Direkt efter passet (dvs innan du sätter dig på cykeln hem) rekommenderar jag att du tar EAA eller vassle. Sen åker du hem och drar i dig en kolhydratsrik måltid, eventuellt tillsammans med kreatin. Själv brukar jag ta en banan när jag kommer hem, sen kreatin, sen duschar jag och sen drar jag i mig ett lass med pasta. Beroende på hur mycket utrymme du har för kolhydrat i din diet får du såklart justera mängderna, men att lägga kolhydraterna på morgonen och efter träningen är absolut vettigast. Övriga tidpunkter duger "bara" protein och fett utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-03-05 klockan 16:34.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat