Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-03, 18:27   #153
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Här kan det kan ju vara på sin plats att du redogör för vilken typ av samhällssystem du vill att Sverige ska ha.
Nu vet jag ju sedan gammalt (om du inte ändrat dig förstås) att du är för en mer nyliberal hållning och med en sådan blir ju försörjningsproblemet inte längre ett problem, men att Sverige inom överskådlig framtid skulle överge "den svenska modellen" och ge sig in på den banan ter sig ytterst osannolikt, och även om du vill ha bort den på sikt är det väl ingen höjdare att avlägsna den genom att överbelasta nuvarande system till krasch?
Det blir en sak att diskutera invandringens ekonomiska effekter i ett välfärdsland jämfört med ett land utan eller med väldigt begränsad välfärd.
Vill man ha det första alternativet kvar får man också inse att det inte finns oändligt med pengar till att pröjsa för allt och då måste man begränsa, för självklart finns en gräns, och då är ju nationell identitet det mest naturliga att gå efter.

Även om jag citerade dig var den här posten inte specifikt riktad just till dig, men jag tycker att detta ofta glöms bort och det tjabbas i onödan pga att man inte har samma utgångspunkt eller ens befinner sig inom samma ram.
Utgångsläget för de bägge alternativen, välfärd eller icke välfärd, är ju helt och hållet olika.
Är man för ökad eller fri invandring samtidigt som man vill ha ett fortsatt starkt socialt skyddsnät har man en mastodontuppgift i att luska ut den ekvationen.
Frågan är ju hur många politiker som tänker så långt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat