Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-02, 23:22   #1
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Har jag rätt eller fel?

Ja det kan man fråga sig i många frågor, men nu undrar jag i ett specifikt fall!

Jag köpte tidigare i veckan en netbook på tradera. I annonsen stod ordagrant "defekt dator, en dag startade den bara inte, skärmen är helt svart. lampan för nätverkskortet lyser endast. Alla tillbehör medföljer"

Då jag är hyfsad på teknik samt tidigare pulat en del med just den här datormodellen trodde jag mig veta vad felet var och hur man rätt enkelt åtgärdar det, därför jag köpte datorn.

Två dagar senare kommer paketet från Schenker, snyggt inslaget och allt verkar skitbra. Plockar upp ac-adaptern och kopplar in den i datorn. Märker då att det är kabelbrott på kabeln från adaptern. Det hela är lagat väldigt fult med lite blå eltejp som ser riktigt skabbig ut och har börjat lossna. Jag plockar försiktigt av tejpen och märker då att det är brott på både plus och minus och koppartrådarna kikar fram. De råkar vidröra varandra och det slår gnistor. Ac-adaptern är med andra ord totalt oanvändbar och dessutom en brandfara.

Jag kontaktar säljaren om detta och klagar på att detta nämndes det inget om i annonsen. Hans svar är att jag köpte en defekt dator och därför inte borde klaga. Men jag tycker att vad jag köpte var en defekt dator, som inte startar, men med fungerande tillbehör. Han påstår då att han avänt AC-adaptern i detta skick i över ett år utan problem och att det inte alls är något fel på den. Jag kontrar med att man inte kan säga att en elpryl det slår gnistor om är det "inget fel på". Då slutar han svara och mitt hopp om ersättning för en ny adapter går upp i rök. Ger honom istället ett riktigt dåligt omdöme på tradera.

Värt att nämnas är kanske även att jag inte fick datorn för en hundring direkt, i så fall hade jag inte klagat. Dessa datorer säljs annars begagnade (och fullt fungerande) för cirka 1700-2000kr, jag gav 1130kr för datorn och då var det utan hårddisk dessutom. En ny ac-adapter gick på 400kr och plötsligt är jag uppe i en summa nästan likvärdig med vad en sådan här dator i fint skick kostar.

Vad är er åsikt? Har han eller jag rätt? Vad tycker ni hade varit en rimlig kompensation ifall ni tycker att jag har rätten på min sida.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat