Citat:
Ursprungligen postat av Lovisa
Jisses, jag blir mörkrädd.
Du kanske inte mår så dåligt just nu, men tro mig, du kommer att göra det. Med så låga fettnivåer har du inga reserver om du till exempel skulle råka ut för en infektion. Räkna med att du förr eller senare kommer att åka på en rejäl period med t ex envisa förkylningar eller liknande. Och då är det ju åt skogen med träningen ett tag, vilket knappast var din avsikt.
Jag känner igen ditt "försvarstal" från personer med anorexi / ortorexi. Jag tänker därför inte göra några försök att övertyga dig, det är meningslöst.
Vet inte vad du strävar efter. Antar att din låga BF har blivit ett självändamål, för man kan ju knappast påstå att det är vare sig attraktivt eller hälsosamt. Troligen är det ditt sätt att uppleva att du har kontroll, det är ofta så med personer som har ett extremt förhållningssätt till kost och vikt. Om jag inte kan kontrollera något annat, kan jag åtminstone hålla min kropp extremt smal/trimmad/slimmad. Helt klart fel motiv för både diet och träning.... 
|
Till att börja med så har jag i nuläget en underhudsfettprocent på 6% som nämnts innan. Det lämnar mig med ca 4 kilo sen kan vi lägga till 0,5-1 kg bukfett också. Om jag då förtsätter ner en eller två procent till så går jag fortfarande inte ner på extremt låga kroppsfetter.
Även om jag skulle bli sjuk så betyder väl inte det att jag slutar äta?
Det bryter väl ner vilken person som helst och skulle vara farligt vare sig du hade lågt eller högt kroppsfett.
Sen om du läst igenom tråden så kan du också se att jag planerar en ca 1 och ett halvt års bulk snart så jag har inga planer på att ligga still på det kroppsfettet även om jag i framtiden när jag fått lite mer massa kan tänka mig ligga runt 4-5% underhudsfett året om