Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-22, 18:39   #109
Cienfuegos
Registered User

Cienfuegoss avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Lagen verkar ganska vidrig enligt mig. Självklart har man aldrig rätt att ta för sig av någon annans kropp med våld. Men det enda det här lägger upp för är situationer där killen har uppfattat ett ja, medans tjejen tycker att hon har antytt ett nej. Det ska vara rakare rör än så enligt mig.
Om killen har uppfattat ett ”ja” är det inget brott eftersom uppsåt saknas.

Jag kan tänka mig att ett typfall som man vill komma åt är följande scenario: Ett gäng ungdomar är på en fest. En berusad kille bestämmer sig för att han vill ha sex med en viss tjej. Tjejen vill inte ha sex men vågar inte säga ifrån ordentligt när killen framhärdar i att ta av henne kläderna och genomföra ett samlag, möjligen mumlar hon ett ”nej”. Killen skiter i vad tjejen vill, men inget våld eller hot förekommer. Tjejen känner sig utnyttjad och/eller våldtagen, killen ser det inte som en våldtäkt (vilket det inte heller är i lagens mening).

Jag tror inte att förslaget i först hand syftar till att få fler fällande våldtäktsdomar, målet är snarare att förhindra/minska ett visst beteende genom att dra en tydlig gräns för vad som är ok. Killen i scenariot ovan ser sig förmodligen inte som en sexbrottsling, och det är ganska sannolikt att han inte skulle ha agerat på samma sätt om han visste att det utgjorde ett allvarligt brott.
Cienfuegos är inte uppkopplad   Svara med citat