Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-15, 23:36   #13
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag har jobbat i vården. Vården är inte jämnställd. Som manlig msk/usk får man alltid svårare uppgifter än sina kvinnliga kollegor. Tjock tant har ramlat på patienttoan. Gissa vem som får lyfta upp henne från golvet? 120kgs ghb-dille går lös på inredning, medpatienter och personal. Gissa vem som får ta hand om det tills polisen ev. dyker upp? Inte är det arbetsplatsens kvinnor.

Visst, man är ju bra på olika saker, men som man i vården måste man även utföra alla andra sysslor, precis lika bra och ofta som kvinnorna + extrauppgifter som inte kvinnor behöver befatta sig med.

Det är en klar spegling av samhället utanför sjukhuset. Män förväntas klara allt kvinnor klarar samt fortfarande vara män, vi är påtvingade dubbelt genus, vi skall både vara känsliga, flitiga, husliga och omhändertagande samtidigt som vi inte får släppa vår mansroll. Att tvingas till att vara Martin Timell, Dr. Phil, Ronnie Coleman, John Wayne, Supernanny, Spartacus, Rommel, Bill Gates, Brad Pitt och Jonas Gardell på en och samma gång är inte lätt. Nu jeklar tar jag mig en atarax.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat