Jag kan berätta vad jag har ändrat i mitt liv, 1 viktig sak.
Måttlighet!
Man kan faktiskt äta allt, men det måste ske med måtta!
Jag är inne på slutet av min andra träningsmånad när jag skriver detta.
Jag började gå till gymmet 4 dagar i veckan. Måndag till torsdag. Helgen är vilodagar med familj och vänner.
Jag slutade dricka dricka och gick över till vatten. Kolsyrat vatten blir det en del av.
Jag slutade ta mer än en portion när jag äter. Ökade dessutom på grönsakerna. Då pratar vi tyngre grönsaker som broccoli, morötter och andra rotsaker. Glöm tomater och gurka och sallad.
Äter också mer potatis istället för pasta och ris.
Samt dubblar kött, kyckling och fisk på tallriken. Det viktigaste som jag har kommit på är att man MÅSTE sluta äta innan man blivit mätt. Det är utan tvekan det svåraste i mitt nya liv. Att inte ta en gång till, att inte äta den där godbiten som blev över En portion tar man, sedan väntar man tills man blir mätt. För det blir man efter en stund.
Som någon sa innan tycker jag inte du skall ge dig in på något speciellt sätt att äta "dieter" för du kommer aldrig orka leva efter dom i längden, jag har försökt 10000 gånger under dom 15 år jag varit överviktig. Du behöver bara ändra ditt sätt att tänka när du äter vad gäller mängden.
Vad gäller alkohol, skippa det helt. Eller tillåt dig dricka 1 gång i månaden. Jag brukade dricka bärs i stort sett varje helt, ibland på vardagarna också förut innan jag började träna. Nu har jag smakat öl 1 gång på två månader. Det handlar om att priotera.
Är du överviktig så skulle jag skippa löpningen. Gå till ett gym och kör istället maskinerna som är "low impact" där så sparar du din kropps leder och benhinnor.
Träna efter skolan om det blir för tungt innan skolan. Men 1 timme om dagen, det har alla tid med. Skippa 1 timme framför datorn, tvn eller vad annat du brukar slappa med på kvällen. Gå till gymmet och träna istället.
VIKTIGT: Dom första veckorna, kanske månaden kommer vara ett rent helvete. Det är inget att sticka under stol med. När jag la om min kost och började träna skrek kroppen i protest. Det var lite som en pundare som tänder av på knark. Kroppen fick inte det socker den var van vid och all annat skit jag brukade äta.
Men det är då det gäller att vara målmedveten. Ett tips är då när suget faller på att ställa dig framför spegeln och fråga dig själv "fet eller vältränad?" gå ut och gå en sväng i stället så kommer suget försvinna.
Så som slutord. Du kan gå ner utan att svälta dig. Träna 4 dagar i veckan och börja äta portion istället för mängder hela tiden så kommer du tappa mängder i vikt. Jag tappade utan problem 6 kilo första månaden, då hade jag ändå ätit lite pizza osv under den månaden. I morgon har jag invägning efter månad 2 och jag hoppas jag har fått bort ca 4-5 kilo till då. Siktar på 1 kilo i veckan men i början går det snabbare.
1. Bestäm dig. (ingen kan göra det åt dig, du måste genomföra detta själv)
2. Måttlighet. (Ät vad du vill nästan, men med måtta. Drick inte läsk dock och ät inte bröd)
3. För träningsjournal. (Ta kort, ta mått och väg dig. Gör sedan detta varje månad. Starta en blogg, du anar inte vilken respons och stöd man får från folk när du kämpar)
Lycka till! Hör av dig om jag kan stötta dig eller hjälpa dig på något sätt. Alla kan gå ner i vikt, det är bara en fråga om hur hård vägen är till målet.
|