Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-27, 11:57   #35
Matte_Maiden
Registered User

Matte_Maidens avatar

Reg.datum: Aug 2003
"reinfeldt sa ju att detta får man räkna med om man inte tycker som dom."

Om Herr Oberst nu tycker att det är exakt vad han skrev tycker jag att du ska gå om grundskolan. Det är rätt självklart att SD:are kommer att vinkla minst ord och minsta antydning till sin fördel - vilket här har skett.

Vi kan gå igenom citatet del för del:

"renfeld sa ju att..." - Här är det rätt sjävklart, Fredrik Reinfeldt (vår statsminister) säger något.

"detta får man räkna med" - Här syftar man Ryssen på att Reinfeld skulle säga att man ska räkna med detta innan, vilket enligt mig är ganksa skillt från "bli förvånad" vilket Reinfeldt faktiskt säger. Räkna med betyder i sammanhanget att det ska vara en reell risk man borde räknat med innan. Bli förvånad syftar på att man i efterhand kan förstå händelseförloppet. Stor skillnad i betydelse och det är ingen slump att den förväxling skett, i min mening.

"om man inte tycker som dom." - Vad jag kan läsa säger inte Reinfeldt något om sina egna åsikter, huruvida någon har samma åsikter eller inte. Det han däremot säger är "de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor" vilket väldigt tydligt syftar på en grupp människor - men han jämför aldrig dessa med sig själv vilket Ryssen antyder med det relativt svårtyda "tycker som dom".

Man kan sammanfatta Reinfeldts kommentar som att de som vet att de är radikala och upprör människor (nu försnällar jag) i efterhand bör ha förståelse för konsekvenserna det medför. Jag vet inte om det är alltför ovettigt, att man i efterhand ska ha förståelse för att ens handlande och ens åsikter faktiskt upprör folk.

Han säger _ALDRIG_ att det är okej. Han säger _ALDRIG_ att det på något sätt kan finnas något gott i det.
Matte_Maiden är inte uppkopplad   Svara med citat