"HONIG ESSEN NICHT VERGESSEN"
Honung är en ren naturprodukt!
Honung är enligt Livsmedelsverket (SLVSFS 2003-10), något förenklat, den produkt som bin framställer av pollen och nektar, alternativt sekret från levande växtdelar, eller utsöndringar från växtsugande insekter, t ex bladlöss (Aphididae). För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits.
Näringsinnehåll
Honung (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 334.4kcal/1399.1kJ
Vatten: 18g
Protein: 0.3g
Fett: 0g varav mättat: 0g, enkelomättat: 0g, fleromättat: 0g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 82g, varav sockerarter: 74.7g
Fibrer: 0g
Vattenlösl. vitaminer: C: 2mg, Niacin: 0.3mg, B2: 0.04mg, B6: 0.02mg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler: Fosfor: 6mg, Järn: 0.5mg, Kalcium: 5mg, Kalium: 51mg, Magnesium: 3mg, Natrium: 5mg, Zink: 0.6mg
Användningsområden
Skulle jag introducera någon till universalmedlet honung skulle det nog bli följande tre (redovisar för fler användsområden tidigare i denna tråd):
Honungmarinad
1 del honung, 1 del rapsolja, 1 del vit balsamvinäger. Särskilt uppskattat till kycklingfilésmarinad. Jag tillämpar en vågad stategi. Marinerar före stekning och efter.
Hemlagad honungssötad saft
Blåbär, slånbär etc.
Fruktsallad
Ringla lite honung över.
Som kuriosa kan nämnas att min användning av honung är 17 kg/år till hushållet. (OBS! Inga andra sötningskällor används såvida inte en fruktsallad kan räknas till sötningskällor). För den som äter honung i den storleksordningen finns det ingen ekonomi i att handla burkar å maximalt 700 gram som handeln säljer utan jag köper hinkar på 3 kg. KRAV-honung är mitt val och jag tillämpar måttot: Honung från en blomma nära dig. En hink KRAV-honung ligger på omkring 220 kr. Konventionell honung bör kunnas få för 180-200 kr hinken.
|