Citat:
Ursprungligen postat av God
På föreläsningen jag nämnde tidigare i tråden så rekommenderade han detta helst inom 15 minuter efter avslutad träning, för att vara petig. Jag förstår självklart att några minuter hit och dit inte spelar någon roll i längden, men det var lite intressant, med tanke på att alla andra rekommendationer jag läst säger inom 30 minuter.
|
Nu undrar jag lite var du har sett 30 min för det var ganska så länge sedan jag såg den typen av siffror. Iofs är det kanske viktigare i många fall att släppa fokus på maten och då kan jag tänka mig att ett lite mer avslappnat förhållningsätt på sikt är bättre.
Angående totalt proteinintag.
En idrottare som inte sysslar med ren styrkesport har ofta det omvända problemet dvs att mängden protein blir för hög eller i alla fall väldigt hög. Bara genom att äta "vanlig" mat med en normal sammansättning fast 150-200% av en normal energiförbrukning så springer proteinintaget iväg väldigt så snabbt. Iofs gäller det också för många styrkesportare som gör av med en del mer energi än genomsnittet men då ökar också kroppshyddan i något så när motsvarande grad.
15% av energin från protein i en vanlig kost om 2800 kcal blir 100 g protein, En manlig idrottare som väger 75-80 kg och bränner av 5000 kcal får alltså utan problem över 2 g/kg protein från vanlig mat. Plockar man sen dessutom bort en ökning av grönsaker, fullkorn etc för att kunna öka energimängden så mycket så blir proteinandelen troligen högre i ökningsdelen från "det normala".