Hej hej.
Varning, långt första inlägg.
Tänkte starta en journal här. Reggade mig mest för att kunna söka bland alla trådar här egentligen. Googlar man något träningsrelaterat på svenska så får man nästan alltid bra svar på detta forum märkte jag. Så jag skippade mellanhanden och är nu inne och läser dagligen nästan. Har vuxit fram ett litet sug för att skriva en journal. Mest för att själv kunna se min egen utveckling. men oxå för att få lite tips på vägen kanske.
Nu:
Ålder: 30 år
Vikt: 116 kg (ca 124 som mest)
längd: 190 cm
bänk: 90kg
mark: 140kg minst
knäböj: inte maxat på läääääänge.
Har förr om åren tränat bland annat fotboll, styrketräning squash och bjj. De senaste 4-5 åren har min kropp dock långsamt fått förfalla och lägga på sig massa extrakilon, utan någon regelbunden träning. Har under samma period haft lite problem med depression och skit, den fysiska och psysiska ohälsan är såklart relaterad i viss mån. Har dock sedan i höstas med läkarens goda medtyckande använt mig av träning som främsta redskap att bli bättre på, både fysiskt, vilket kanske är självklart, men oxå psykiskt. Måste säga att det en så länge funkat ganska bra.
Sedan i höstas har jag i alla fall börjat träna regelbundet och har nu kommit igång riktigt bra tycker jag själv. I början körde jag styrka ca 1-2 ggr per vecka (oftast 1) i kompisens källargym.promenarade en hel del samt började simma och spela squash i en korpserie. Har inte tillgång till kompisens gratisgym längre utan har börjat på ett riktigt gym. Har därefter blivit lite gymbiten och tränar nu där 2-3 ggr i veckan (oftast 3), squashkorpen har dragit igång igen efter längre uppehåll över jul, så det blir ett sådant pass i veckan ungefär. Matcherna är rätt korta och kan nog se som intensiva konditionspass snarare än "förbränningspass". Grymt roligt är det att "tävla" i alla fall. Gav mig den på att lära mig crawla i höstas och efter mycket youtube-surfande och att ha råpluggat en bra instruktionsfilm jag fick tag på på piratebay, och framförallt massa tragglade i simhallen, så lossnade det faktiskt och kan nu crawla 2000m+ under samma pass och har kört 1000m utan vila som mest. Klarade inte ens av att köra 2 längder när jag började utan att bli helt sjukt anfodd. Kondisen har väl blivit lite bättre men framförallt är det tekniken som utvecklats. Detta har gjort att simningen blivit bra mycket roligare. Var helt speedad på simningen ett tag då när det "lossnade", Går numera fortsättningskurs i "Vuxencrawl" med simklubben i stan en gång i veckan. Är egentligen alla simsätten vi kör och man pressar sig bra mycket bättre när en simtränare säger åt en vad man ska göra. En bra, och även relativt vanlig, vecka ser nu ut ungefär så här:
måndag: gym
tisdag: squash (ca 20-30 min)
onsdag; gym
torsdag: simning (på egen hand)
freag: gym
lördag: vila
söndag: simning, promenad
Har fram tills nyligen inte satsat så jättehårt på kosten. Fokuserade mest på att komma igång med träningen och såg till att hålla mig med energi så jag orkade med. Lite generellt försökte jag i viss mån dra ner på onyttigheter som godis, läsk och chips. Men unnade mig god mat då och då. Gick ändå ner 7-8kg under hösten vilket får anses som bra då jag under samma period märkte att jag blev bra mycket starkare i gymet (från ca 70 till 85 kg i bänk t ex). Märktes oxå i viss mån i midjemått i byxor och så att det gick åt rätt håll. Om än inte så snabbt. Har sedan årskiftet dock hamnat lite på en platå. Då mitt första mål (se mer nedan) är att göra mig av med onödig kroppsvik. Tänkte jag därför gå in för dieten lite hårdare i mars, dock så kom ett gäng 30-årsfester (min egen bl a) och sjukdom i mellan. Så har väl inte fungerat så lyckat. Nu när jag precis håller på att bli frisk, till slut (ta i trä), så är tanken att börja köra diet hela veckorna och inte fuska över helgerna som det blev första tre helgerna i mars. Såhär ungefär ser en dags dietätande ut:
frukost: frukt
frukostrasten: keso och knäckebröd (kaviar)
lunch: kyckling/fisk/nötkött med grönsaker (broccoli, kål, bönor) + lite fet sås, tex bea.
mellanmål: keso + knäcke + frukt, eller dietpulver + frukt
middag(efter träning): som lunch;
mellanmål: keso/kvar/dietpulver
Dricker oxå en del kaffe på jobbet.
Orkar än så länge inte väga maten och räkna kalorier, men antar att jag kanske måste ta till det om resultat uteblir.
För 4 veckor sedan påbörjade jag ett 5x5-program,
länk. Vet inte hur jättesmart det är under diet, men gillar helkroppspass och tänkte att det kunde vara smart att köra nåt program som nån som har koll har buntat ihop. Gillade upplägget och det jag läste i Bill Starrs. Fick det dock avbrutet av feber och förkylning som suttit i i nästan 2 veckor nu. Överväger om jag ska börja om från början eller fortsätta där jag slutade. Jag har egentligen inte bråttom eller så så spelar inte jättestor roll.
Mål med min träning:
Främsta målet är att på lång sikt må bra både fysiskt och psykikist och ha en kropp som jag trivs med. Har dock delat in det i lita konkreta mål framöver. Först vill jag gå ner i vikt, redan nu finns det ändå en del muskler under fettet, och fick jag välja på 10 kg muskler till eller 25kg mindre fet i nuläget skulle jag välja 25 kg fett. Därför väljer jag att satsa på det. Vill självklart inte tappa muskler under viktnedgång. Några milstolpar jag ser framför mig är att ta min egen kroppsvikt i bänkpress, borde vara realistiskt att det skulle kunna ske vid ca 95-100 kg. Vill kunna göra 10 st chins (kan nästan 1 idag), oxå där är viktnedgång lättaste vägen att nå dit. Vill kunna springa milen på under 50 min i år någon gång. Tanken är att när jag börjar komma ner i vikt ska jag börja löpträna mera. Jag har egentligen ingen "tidpress" på mig själv. Bara det går åt rätt håll. Vill oxå bli starkare och ha större muskler. Är medveten om att det är svårt att fila på både det och viktnedgång samtidigt. Därför så blir det att satsa på det när jag nåt en kroppssammansättning jag är nöjd med.
Ska ta bild på mig själv som jag kan publicera tillsammans med "efterkort" senare förhoppninsvis.
Om du nu har läst så här långt tackar jag för intresset.
/Challe