Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-17, 02:07   #1
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Hypnagog hallucination och sömnparalys

Läser på wikipedia om drömmar då det är ett intressant ämne. Finns ett avsnitt som handlar om "lucid dreams" som innebär att man i sin dröm är medveten om att det inte är på riktigt och kan styra sig själv och ta aktiva beslut. Det låter riktigt lockande, och det är något man kan lära sig att göra.

En metod för att uppleva en "lucid dream" är WILD, wake induced lucid dream, där man går direkt från vaket tillstånd till dröm utan att förlora medvetandet. Det som kan hända då är att man drabbas av sömnparalys, ett tillstånd i vilket kroppen har stängt ner musklerna före man hunnit somna in. Vid detta tillstånd kan man drabbas av hypnagoga hallucinationer och ser då rarelser röra sig i rummet, eller sittandes bredvid ens säng, samtidigt som man inte kan röra sig.

Någon här som drabbats av detta? Vill ni dela med er av era upplevelser?

Jag har skrivit några gånger hur lättskrämd jag är när jag ser på film, men att uppleva det här, i vaket tillstånd, paralyserad. Ja, jag blir rädd bara jag läser det. Får hoppas att det blir en helt vanlig psykedelisk feberdröm denna natt istället. De är alltid nice.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat