Ämne: Studentliv
Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-23, 21:34   #44
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det räcker gott. Jobbar man under sommaren får man ihop 30-40k utöver de ca 70k man får/lånar av CSN varje läsår. Bor man sedan som jag gjorde i en sunkig studentkorridor med en hyra på ~2000 och delar toa och kök med andra så har man pengar över att unna sig något trots att man studerar heltid och inte kan jobba under terminerna. Jag var i skolan 40-50 timmar i veckan och hade inte heller hunnit jobba under terminerna med bibehållen sans.

Jag är dock medveten om att det inte är i alla städer man kan hitta så billigt boende. Men faktum är att nästan alla, få undantag finns, jag hört klaga på penningsbrist som studenter med fullt lån är sådana lever som om de hade ett heltidsjobb. Man ska åka till Åre en vecka på vintern och till Cypern på sommaren, det är en mänsklig rättighet att gå till Kåren och dricka varje torsdagkväll och gå ut på lördagen, köpa nya jeans varje månad etc etc.

Det är inte meningen att man ska få lika mycket pengar som någon som jobbar heltid, och hade man fått låna upp till 10-12k/månad tror jag att de som tycker det är toppen senare hade tyckt att det kostar mer än det smakade när det ska återbetalas. Visst tjänar man pengar när man jobbar, men det är ju kul att behålla så mycket som möjligt av dom också.

EDIT: Stör mig också på studenter som tvunget ska ha egen lägenhet också och sedan klagar på hyran.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat