Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-25, 20:36   #7
Susi
Registered User

Susis avatar

Reg.datum: Oct 2006
Ja, gör det! (håll ett öga på mig, alltså!)

Gjorde ett halvdant pass igår på Apells. Var skittrött, jag jobbade natten till torsdagen, sov från typ 9 till 12 eller möjligen 12.30, sen kom Cam med bussen 13.30. Jag var rätt mosig. Sen sov jag jättedåligt natten efter fast jag var så himla trött.
Jag körde rygg och mage, vet ju inte ens vad alla övningar heter, dessutom är det lite varierande på Apells om vikterna är i kg eller pounds, så jag skriver inte vikterna heller, får bli lite mer konsekvent när jag går tillbaka till Gym1 där allt är i kilo.

Hur som helst blev det latsdrag, stående hantelrodd och en nån slags maskin... lägger aldrig namn på minnet... man trycker ett ryggstöd bakåt, med vikter. Sen blev det magcrunch i maskin (2 olika, en där man trycker ner en pryl som man lutar armarna på, och en annan där man typ viker sig dubbel framåt). Jag var inte i toppform efter sömnbrist och knäppa matvanor så jag hade inte energi till mycket mer. Skönt att bara göra nåt iallafall. Jag testade lite biceps, hade slut på magövningar i skallen och hittade ingen roddmaskin. Jag var rätt dåligt förberedd och orkade inte leta efter min bok (har en fitnessbok med övningar i) innan (allt sånt där är lite oorganiserat efter flytten).

Dagens pass kändes mycket bättre, jag körde axlar, triceps och bröst. Betydligt mer energi idag.
Vi gick till ett nytt gym i stan där man kan få en "prova på"-dag gratis.

Bänkpress med hantlar, 12 kg, 3x7
Bröstmaskin, 10 kg, 3x6
Flies i kabelmaskin, 5 kg på var sida (hade velat ta mer men klarade inte 10, fattade inte hur man satte på extravikterna). Typ 3x10.

Tricepspress med hantel bakom huvudet: 7,5 kg, 3x7
Triceps pushdown i kabelmaskin, 20 kg, 3x9

Axellyft med hantlar, började med 5 kg i varje hand, 10+ reps, ökade till 6 kg, typ 8 reps, testade 7,5 kg, klarade 4-5 reps men var skitnöjd, har aldrig lyft 7,5 nån gång i den övningen.

Baksida axlar i kabelmaskin (när man drar rep mot ansiktet), testade 15 kg men det funkade inte bra, minskade till 10 kg, 3x8.

Baksida axlar i maskin: rätt klen. 5-10 kg, 3x5.

Mina övningar kan tyckas vara knapphändiga men på det här stadiet får jag vara nöjd och glad att jag tar mig till gymmet och gör nåt, får öka på övningar efterhand. Jag är just nu inte så påläst om vad för olika övningar man kan göra.

Jag har en hel del jag vill göra i livet och blir lätt stressad och träningen blir ett "måste" (vilket det ju egentligen är för välmåendets skull), och det blir lätt jobbigt att behöva trycka in ytterligare en aktivitet i programmet. Allt handlar om planering och nu får jag göra vad jag kan för att planera mitt liv så att träningen får en självklar plats. Tror att efter ett tag kommer det att kännas mindre som ett stressmoment och mer som en aktivitet jag inte vill vara utan. Får lite stegvis mata in mer och mer träning, och prova mig fram när på dygnet det funkar bäst, hur det funkar i samband med nattjobb osv. Just nu planerar jag att träna på måndag förmiddag, innan mitt nästa nattpass, och sen ett pass på torsdag, då jag varit ledig onsdag natt och då borde ha kommit in i normal dygnsrytm igen.

När jag masar mig upp ur sängen efter att ha sovit av mig efter ett nattpass måste jag förbereda mat och allt för nästa nattpass, och vill även göra andra saker, så jag vill aldrig planera in nåt extra mellan nattpass. Det enda jag kan tänka mig att boka in är att sitta i soffan och öva mig på nåt instrument... så mellan nattpass blir det ingen träning, utan endast lediga dagar/kvällar, så det gäller att planera... allt handlar om planering.

Tja... återkommer väl på måndag.
Susi är inte uppkopplad   Svara med citat