Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-14, 16:48   #8
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
För just huden kan Omega-6 vara positivt och då är det GLA och inte linolsyran som är intressant.

Vid atopiskt eksem kan GLA från jättenattljusolja få huden att mogna på rätt sätt. Stora mängder Omega-3 kan då störa ombildningen till de prostaglandiner som avgör hur hudcellerna mognar.
Dessa fettsyror, borde väl läsa några doktorsavhandlingar om dessa så man kan något sedan, verkar princip finnas hur mycket som helst att lära sig här. Detta skulle ju faktiskt kunna vara förklaringen, även om jag isåfall inte håller med om den eventuella tolkningen av "stora mängder omega 3" i just detta enskilda fall.

Sedan håller jag förstås med övriga kommentarer, motivering till det hela verkade tyvärr saknas när jag frågade personen om detta, men något cynisk som jag kan vara när det gäller kombinationen kosttillskott och sjukvård, så undrar jag om det inte helt enkelt kan vara så att "kosttillskott är något per automatik dåligt", det lät lite så på berättelsen jag fick. Tror dock att ett återbesök kommer ske, och då skulle det vara intressant att få veta motiveringen bakom.