Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram
Om man ska eller inte ska skaffa barn har jag ingen speciell åsikt om, det måste vara upp till var och en. Men två saker slår mig.
Jag gissar att det är ett feltänk att släktens prat och spridande av åsikter skulle minska med en sterilisering. Jag kan nog tänka mig att det kan bli nog så jobbigt runt matborden även efteråt.
Sterilisering är ju att ta bort en valmöjlighet. Mycket kan, inte kommer, det vet man såklart inte, men KAN hända på 10-15 år. Hur vet man vad som dyker upp i form av nya personer eller tankar i ens liv?
|
Steriliseringen skulle nog aldrig tas upp i någon diskussion, det dom inte vet har dom inte ont av, så det är inte därför jag överväger det.
Visst, det är att ta bort en valmöjlighet och saker kan hända. Men förhoppningsvis är jag väl ändå så mogen om 10år att om jag väljer att sterilisera mig och sedan får några regrets, så är jag man (kvinna) nog att acceptera det.
Vi kommer alltid göra val vi sedan ångrar, men jag ångrar hellre att jag gjort något som gör att jag inte kan få barn, än att jag går och blir på smällen och ångrar ett barn resten av livet.
Men som sagt, onödiga kirurgiska ingrepp känns väldigt obehagligt, det går ju faktiskt att vara jävligt noga med preventivmedel också. Men tanken att slippa oroa sig för att det senaste p-pillret var defekt, eller att kondomer spricker känns värt det, hur sällan det än blir nuppa av.
Btw, två av syrrans barn kom till trots att hon åt p-piller, det tredje har jag inte frågat om, men jag tror det var samma sak där. Lite scary.