Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-02, 22:12   #85
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Jag är en egoistisk människa som sätter mig själv före djur, det är sant.
Ja, det gör ju hela den här argumentationen ganska poänglös.

Citat:
Dock äter jag mkt ägg, vilket inte är ett dugg bättre även om man väljer ekologiskt vad jag förstått.
Nja, KRAV har rätt ok regler (även om de självklart kan bli bättre). Frigående, max sju hönor per kvadratmeter, sittpinne, rede, fri tillgång till utevistelse när vädret tillåter etc. Sen tror jag också att folk som går med i krav håller sig till reglerna i större utsträckning än konventionella bönder.
Om man ska byta någon vara från konventionell till ekologiskt så är det definitivt ägg, i mitt tycke.

Citat:
Mina fördomar säger mig att filmen är det, men du har rätt, jag har inte sett den och den kanske är helt med på att människor kommer fortsätta äta kött i liknande uträckning som nu men kommer med konstruktiva förslag för hur det kan ske.
Det är en ekologisk omöjlighet. Två tredjedelar av världens befolkning är i princip ofrivilliga vegetarianer (ingen eller väldigt begränsad tillgång till kött). Som det är nu upptar djurfoder 80% av den uppodlade landytan, och regnskogen skövlas i en rasande takt för att lämna plats åt till exempel sojabönsodlingar. Och då har vi inte ens räknat in metanutsläpp, det extrema energislöseriet, övergödning etc etc etc etc. Vad tror du händer när resten av världen kommer i kapp när det gäller välstånd och börjar trycka i sig burgare på donken de också? Det är ohållbart redan nu.

Sen är det ju naturligtvis också så att ju högre konsumtion, desto sämre vilkor för djuren.

Möjligtvis skulle man kunna börja odla kött in vitro på något energieffektivt sätt och komma runt problematiken på det sättet. Finns folk som håller på att forska om sånt, och jag tror att man hittills har framställt något som liknar köttfärs. Många år kvar till kommersiell produkt dock.

Citat:
Jag med mina säg i snitt 200 g kött i veckan är ingen fanatisk köttätare, och äter som sagt hellre lokalproducerat kött jag har kunskap om när jag kan välja.
Bra att du äter lite kött, men välja kan man alltid.