Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-15, 14:57   #20
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tror att löpning på något sätt signalerar (cAMP kanske) till kroppen att bli lättare (mer än vad t ex cykling gör). Det kan kanske ha att göra med det excentriska arbetet. Jag tror inte det har med antal muskler aktiverade eller storlek på muskler. Tränare som "Iron Addict" föredrar släddragning som konditionsträning för styrkeatleter eftersom det verkar funka bra tillsammans med styrketräning, dvs utan att påverka träningen negativt. Han påstår (anekdotiskt och ovetenskapligt, men antagligen baserat på erfarenhet) att man ska "jobba emot ett motstånd" om man ska utföra kondisträning som styrkeatlet, vilket stämmer in bra på cykling, släddragning (som dessutom kräver väldigt mycket arbete från muskelmassan om man lastar på) och t ex elliptiska maskiner. I löpning är det att upprätthålla en fart framåt genom att bromsa ens tyngd vid varje steg.
Jag tror han har rätt även om vi kanske inte vet exakt varför det är så.
Jag märker själv extrem skillnad mellan löpning och andra konditionsformer. Jag kan glömma att få några resultat i min benträning om jag löptränar.

Notera alla "jag tror" i mitt inlägg så ingen tror att jag påstår detta som någon fakta.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat