Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-02, 22:59   #1
DennisJ
Where's my marbles?

DennisJs avatar

Reg.datum: Apr 2009
The stranger in the door is the same as before

Man kanske skulle starta en sån här, för att få lite mer struktur på det där projektet. Och kanske dyker det upp någon som faktiskt vet vad han/hon sysslar med och kan ge lite råd och tips om det behövs (vilket det förmodligen gör).

Hösten 2007 vägde jag 130 kilo. På ett ungefär. I alla fall mer än vad vågen kände för att visa. Då fick jag nog och skaffade motionscykel. Efter ett tag så cyklade jag 1 timma (ibland mer, ibland något mindre) 4-5 dagar i veckan. Ett halvår senare tog det lite stopp; inte fysiskt, men man kan ha det roligare än att trampa på motionscykel när det är vackert väder ute. Så min vän övergavs för ett tag, i stället tog jag långa (90-120 minuter) morgonpromenader.

Då och då, oftast när vädret var dåligt, cyklade jag i stället och till hösten var jag helt och hållet tillbaka på cykeln. I november förra året, ungefär 13 månader efter starten, så hade jag gått ner cirka 30 kilo. Samtidigt så började mitt vänstra knä att krångla; det började som obehag, fortsatte till "knäppningar" för att ta till sist göra ont. Då bestämde jag mig för att ta ett litet uppehåll för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte, en månad och två omstartsförsök senare så var det som att all motivation försvann i ett kick och jag föll tillbaka till det gamla vanliga stillasittandet.

Ett annat problem var att jag inte helt och hållet hade bytt matvanor när jag började träna. Lite halvhjärtat höll jag reda på vad jag åt, men inte ens det hade jag motivation till när jag slutade cykla. Sakta men säkert så började vikten att öka igen.

För ganska så exakt två månader sedan så fick jag nog igen, och för första gången (nästan) i mitt liv så klev jag in i en styrketräningslokal. Det visade sig att det inte var så förbannat tråkigt som jag trott, sedan dess har jag tränat 2-3 gånger per vecka och känner att det går framåt. Jag har också testat motionscykeln igen, och det funkar nu som det ska (förutom att flåset inte är i närheten av vad det var tidigare).

Så - för att det här inte ska bli alltför långrandigt - syftet med den här journalen är att strukturera träning och matvanor för att återuppta viktminskningen. Från början hade jag målet 85 kilo (jag är 183 centimeter), men det var mest något jag höftade till med, en vikt där jag tänkte mig att jag kunde känna efter om jag var nöjd eller ej. När jag vägde mig tidigare idag visade vågen 111,6 kilo.*

Än så länge har jag mest använt mig av maskiner och helkroppspass, och tycker att jag gjort framsteg. Men jag funderar på vilket upplägg som är det bästa nu när jag kommit in i det någorlunda. Det känns som maskinerna ger olika med svar, de flesta funkar bra medan några andra känns hyfsat intetsägande (även om de säkert ger något sorts resultat ändå). Utöver det så har jag som sagt börjat med motionscykeln igen, ett par dagar i veckan.

Det var det, för stunden. Eftersom de allra flesta viktminskningsprojekt börjar imorgon, så ska även detta göra det.

* Det är en historia i sig. Jag vägde mig för två veckor sedan, då visade den något mer än 107. När jag vägde mig i början i början av veckan så visade den 112,3. 5 kilo plus på sisådär 9 dagar, låter högst besynnerligt. Om man som jag är lekman.

Det kan ju noteras att det inte är samma våg som jag använder nu som jag hade i höstas, den har kasserats. Men det borde väl inte vara några större skillnader mellan de båda, även om de inte har varit alltför avancerade och dyra.
DennisJ är inte uppkopplad   Svara med citat