Citat:
Ursprungligen postat av Pakanajuhla
´Hoppade just till, självklart kan man väl inte jämföra ett päron med en äggula och påstå att päronet är näringsrikare men som kolhydratkälla måste väl ändå frukt anses som näringsrikt? Kanske inte per 100g men åtminstone per 100kcal? 
|
Nu syftade jag inte på socker utan på mikronutrienter. Visst har frukt en hög E% socker så vill man se det som näringsrikt på DET sättet setämmer det ju.
Men i övrigt gäller det ju i stort sett bara C-vitamin i vissa frukter (
långt ifrån alla), någon frukt som är extra rik på något särskilt (
typ bananens innehåll av kalium och vitamin B6) men annars är det mest gott och mättande skulle jag säga. I studier verkar man oftast slå ihop frukt och grönsaker och personligen tror jag grönsaksintaget är det väsentliga där. Men sedan är det ju även så att frukten innehåller så mycket annat som ej klassa som essentiellt men som ändå bidrar med positiva hälsoeffekter, d.v.s. bioaktiva ämnen som inte är helt identifierade och inte heller hur de fungerar i en viss biokemisk miljö (
vilket alltså innebär att OM ämnet i sig indentifierats är det inte säkrt att samma effekt kan ses i form av tillskott och helt separerat från sin nativa biokemiska miljö).