Fearstrike: Våra åsikter skiljer sig inte så mycket egentligen. Om man tränar en stil på en klubb där fokus ligger på just den egna stilen och man inte är överdrivet intresserad av kumite, så är det klart att fighers från andra klubbar spöar upp en när man går match mot dem på deras villkor. Man blir ju bra på det man tränar. Detta betyder ju dock inte att ens egna stil suger, bara att det sätt man tränat på inte lämpar sig för den tillämpning man prövade.
Ett inslag jag såg på en fighterdokumentär för några år sedan var tänkvärt. Det var från en thaiboxningsklubb i Holland, där flerfaldiga K1-vinnaren Remy Bonjasky tränar. Dokumentären följde dem under en träning och det roliga var att både jag och min polare utbrast "Men de tränar ju Kyokushin!". Deras rutiner, hälsningar och en del träningsmetoder var direkt hämtade från Sosai Masutatsu Oyamas läror. Ändå hävdade de starkt att det var thaiboxning rakt igenom och att det var K1 som gällde. I slutet får man reda på att deras huvudtränare har 5:e Dan i Kyokushin och tränade direkt under Sosai Oyama.
Det här fenomenet har jag även stött på i mer vardagliga sammanhang. Jag har stött på svenska fighters som i stora ordalag hävdat sin egna stils överlägsenhet och när jag besökt deras träningslokal insett att deras fightingträningar är upplagda efter traditionell thaiboxning. De tränar alltså teknik och form från t ex en gammal kinesisk stil och tränar thaiboxning för fullkontaktstävlingar, och sedan hyllar de sin egna kinesiska stil som det som gjort dem till bra fighters...
Alla stilar har något de är bra på, men det är oftast klubben och tränaren som avgör hur bra en fighter blir (självfallet förutsatt att fightern i sig ger gärnet). Jag har sett fighters från Brazilian Jiu-jitsu hånfullt prata om Judons underlägsenhet och sedan fått storspö av just judokas på öppna tävlingar. Jag har sett poängfighters vinna med taktik och snabbhet i tävlingar där fullkontakt varit tillåtet. MMA grundar ju sig i att man ska ta lite från varje stil och få ihop något komplett som fungerar i varje tävlingssystem, eller ett system där inga eller få regler finns. En som bara tränat boxning lär åka på storspö i en MMA-tävling, det säger ju sig självt. Men hur bra skulle en MMA-fighter klara sig i en poängkarate-fight?
|