Visa ett inlägg
Gammal 2008-08-14, 14:49   #6
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av AJO Visa inlägg
Det finns ju personer som är extremt feta, de flesta av dem säger att det beror på att de har fel på ämnesomsättningen. Även om en extremt överviktig på 200 kg som bara kan ligga still i en säng hela dagarna endast har 750 kcal i basalomsättning skulle ju personen kunna gå ner i vikt. När de har genomgått en gastropic bypass går de ju ner i vikt pga de får i sig färre kalorier. Så de borde ju fungera som alla andra förutom att deras gränns är lägre.

Hur låg basalmetabolism är det möjligt att ha?

Om en extremt överviktig person räknar ut sin kaloribalans och börjar äta mindre än den gör av med, går denne då ner i vikt eller finns det sjukdomar som gör att metabolismen följer intaget när det sänks och därmed gör det oehört svårt att gå ner i vikt?
Känns som jag markerat nyckelorden i det här fallet: "dem säger att".
Enligt vem?

Många överviktiga inser i många fall inte att matmängd inte är samma som energimängd.
Ofta hör jag orden "men jag äter ju så lite", och mängdmässigt stämmer det säkert, men hur sedan energimängden förhåller sig är en annan.

Ämnesomsättningen sjunker när du äter för lite energi i förhållande till hur mycket du rör på dig, kontra hur mycket/lite ditt överskottsfett kan frisätta som energi. Som väldigt överviktig krävs det mao ett hyfsat stort underskott innan kroppen ens börjar sänka sin ämnesomsättning iom att överskottsfettet fortfarande frisätter så pass mycket energi för att "täcka upp" underskottet.