Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-29, 09:20   #1318
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Archos Visa inlägg
Hur ändrar du åsikt om du ändrar åsikt, D Andersson?
Jag är öppen för vad som är bäst lösning på ett problem. Varken sol, vind eller bioenergi från skog och grödor är bra lösningar på något problem. Till skillnad från ekologiskt odlat-fundamentalisterna bestämmer inte jag mig från början för vad som är rätt och fel och vägrar backa från det. När det gäller att skapa energi och drivmedel så handlar det i princip om hur energieffektivt det är, om det fungerar storskaligt eller om det skapar större problem än det löser, om vi tar resurser från något annat område samt vad det i slutändan kostar.

Sol och vind är ointressanta för att de inte är effektiva (svårt att förena behov och förekomst av vind/sol) och kräver helt enorma installationer, biobränslen från skog och grödor tar dessutom resurser från matproduktion och skapar därmed större problem än det löser.

Därmed inte sagt att det inte finns områden inom bioenergi som är intressanta. En teknik som fortfarande är i sin linda är att odla alger. Jag har inte sett så mycket av det ännu men det verkar lovande och är flera steg i rätt riktning av flera anledningar. Det stjäl inte odlingsbar landareal, är betydligt effektivare än att odla grödor eller energiskog och verkar enkelt. Vi får se när det kommer siffror på kostnad och avkastning.

http://www.petrosuninc.com/index.html

Senast redigerad av D Andersson den 2008-07-29 klockan 09:23.
D Andersson är inte uppkopplad