Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
Det hjälper inte med tester då dessa måste ske regelbundet (varje dag isåfall) Om jag sätter mig i en buss på morgonen kan jag inte veta om busschauffören är alkoholpåverkad. Testar dem varje chaufför på morgonen om denne har tagi någon form av droger eller alkohol, för i annat fall är det bara meningslöst.
En person som vet att denne ska på anställningsintervju oc hsen göra drogtest/dopingtest om låt säga 2 veckor och väldigt gärna vill ha jobbet behöver bara hålla upp veckorna innan intervju (beroende på hur länge drogerna ifråga sitter kvar i kroppen).
Det finns hur många fall som helst där onyktra busschaufförer kört av vägen, krockat etc men det bekymrar mig inte, det händer alltid att någon chaufför drabbas och att denne drar med sig ett antal offer vilket kan vara en själv. Men ska man oroa sig för allt är det lika bra att lägga ner allt som har med livet att göra för det kan likväl som det är en busschaufför vara en alkoholpåverkad förare i privatfordon som kör på mig, eller varför inte att nån träffar mig i huvudet med en golfboll.
Ok men kaffe är ju inte förbjudet nu och finns det något som hinkas på arbetsplatserna så är det ju kaffe. Om något ska förbjudas måste det väl vara kaffe, maken till irriterade och trötta människor finns inte om vissa inte har fått rätt dos koffein under dagen.
Jag säger inte att vi ska legalisera rökprodukter bara att det finns en dubbelmoral där man tror att alkohol är så mycket bättre än rökprodukter, när det absolut inte är så. Hur ska man ha det, att ta ett par bloss marijuana är betydligt lindrigare än att hälla i sig några glas vin efter jobbet. Gör man det ena dvs, förbjuder det ena och det andra måste man också se över vilka andra droger som är likvärdiga och även förbjuda dessa.
|
De flesta om inte alla seriösa bussföretag/taxi företag har alkolås på bilarna - så, ja, de är testade varje dag.
Jag har bott och jobbat i Kanada i omgångar och sett hur deras alkohol/marijuana kultur ser ut. Jag har jobbat inom sjukvården med MS patienter som forskningsassistent där flera patienter använde den aktiva delen av just marijuana i sin behandling - även sett studier som visar på det du skriver att alkohol är skadligare på lång sikt. Förvisso har jag sett studier som visar vice versa, kontentan är att alkohol är godkänt och vi behöver bara en kultur som hanterar det nu när vår alkoholpolitik inte klarar av det.
Kaffe - kom igen nu, nu skämtar du!
Men alkohol är ett problem, men det ligger oxå i organisationens ansvar att hjälpa till vid problem/missbruk.