Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-12, 13:42   #59
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Fast jag skulle gärna öppna dörren in i min marknadskramande ideologi, för det är lite grann vad du vurmar för när du säger att staten skall gripa in för att korrigera de fall där marknaden inte fungerar, såsom vid monopol. Sedan har jag inga problem med att definiera några ting som allmänna och låta dem finansieras med skattemedel, så länge man utnyttjar fördelarna med marknaden som vid exempelvis entrepenad.
Jag gillar att krama den fria marknaden. Men jag litar inte på den tillräckligt för att den skall få bestämma vilka mediciner och mat som är säker utan jag gillar att staten lägger sig i sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Både liberal och social klingar illa nuförtiden i mina öron. Socialliberalism låter som en tydlig svensk lagomideologi: inte våga ta moralisk ställning (liberalism) samt ge arbetarna tandvård (social).

Jag betraktar mig själv som en eklektisk högerman.
Du har väl en del ganska tydliga sociala värderingar. Jag har för mig att du anser att både sjukvård och skola bör vara skattefinansierat väl? Eller vilka bland mina åsikter anser du vara för mycket åt vänster för din smak?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat