|
Jag gör det ibland, när jag inte gör det brukar det vara vinter.
Nu på sommaren drar jag för gardinerna och stoppar i öronproppar, ni som har väckarklocka kanske får skippa propparna men dra för gardinerna, även om man sover när det är ljust ute sover man sämre än man gör om man drar för gardinerna.
Sover ni ändå dåligt trots gardiner och eventuella proppar kan ni ha depression, ngt fel på sköldkörteln (vanligare hos kvinnor än män), nervositet, stress m.m.
Ni dricker inte mycket kaffe? Tar någon medicin eller kosttillskott som kan rubba sömnen för er? Jag klarar tex inte ens en kopp kaffe, jag får förstörd sömn av så lite, halveringstiden för koffein är 3-4 timmar för vanliga individer, upp till 5-10 timmar om man tar preventivmedel och upp till 9-11 timmar för gravida.
Meyer, FP; Canzler E, Giers H, Walther H. (1991). "Time course of inhibition of caffeine elimination in response to the oral depot contraceptive agent Deposiston. Hormonal contraceptives and caffeine elimination". Zentralbl Gynakol 113 (6): 297–302. PMID 2058339.
Ortweiler, W; Simon HU, Splinter FK, Peiker G, Siegert C, Traeger A. (1985). "Determination of caffeine and metamizole elimination in pregnancy and after delivery as an in vivo method for characterization of various cytochrome p-450 dependent biotransformation reactions". Biomed Biochim Acta. 44 (7–8): 1189–99. PMID 4084271.
|