Citat:
Ursprungligen postat av dooh
Vet hur det är. Mat är underbart, och mycket mat är ännu bättre. Har haft perioder där jag slutat äta helt. Och efter det blev det ännu värre. Tappade mättnadskänslan och kunde äta tills jag mådde illa. Då blev jag tvungen att verkligen bestämma mig för att bara äta en lagom portion eftersom jag inte hade några spärrar. Förra året gick jag ner 5kg på ett vettigt sätt, bara genom att gå och ändra kosten.
Det jag tycker är att man måste hitta en modell som man kan leva med. Sluta fokusera på kalorier och vikt (för så fort jag gör det så äter jag bara mer). Ändra vardagssaker. Hur ser din frukost ut? Äter du mackor med mycket smör osv? För enligt mig är det helt okej att käka kakor, chips osv så länge man rör sig som du gör OCH har en bra baskost. Då kan man få lov att "unna" sig någon dag i veckan. Dvs om man inte vill bli elitidrottare, då får man fan strypa allt.
Men för att nå en trivselvikt som är sund resten av livet ska man ändra lagom saker. Och inte ligga på en massa skuldkänslor.
|
Håller helt med! Man behöver inte leva miserabelt bara för att man ska ner i vikt. Klart man får unna sig det man tycker om. Se till att du sköter dig i veckorna och unna dig LITE av det du tycker om under helgen!

Stressa inte fram viktresultat,utan tänk långsiktigt. För du vill väl hålla din nya vikt?