|
Levande föda/raw food
LF (levande föda) växer ju sig allt större i staterna som senaste inne-diet-grej, och hävdar sig "bota" diverse allergier, tarmsjukdomar, cancer etc.
Jag tror själv faktiskt att det kan hjälpa de som har svåra immunförsvarssjukdomar att äta en sån pass alergenfri kost, med lågt proteinintag och enbart naturlig föda, utan vare sig mjölk, soja, gluten, tillsatser, färgämnen osv.
Men, enligt min ringa kunskap på området, så tycker jag mig känna att det borde bli svårt att få i sig fullvärdig näring.
Iaf om man äter en vegetabilisk LF.
Hur får man då i sig t.ex lecithin, kolin, zink, järn, B12 etc.
Många tar ju tilskott med åtminstone B12, men jag har sett många som äter enbart föda och inga tillskott. Förutom B12 då som de flesta verkar försöka få i sig.
Blir ju dock fortfarande bristfälligt, och min teori på varför man klarar sig ändå är den att dom ist måste kompensera dessa brister med att regelbundet utföra olika reningar av kroppen, för att på så sätt stötta kroppens avgiftningssystem (som ju blir nedsatt av själva bristerna i kosten i sig), och på så sätt så "funkar" det att äta en sån kost ändå.
Vad jag ändå är nyfiken på, är andras åsikter om detta, och om det finns flera studier som kan visa på hur människor på en LF-kost mår, och hur deras organ osv fungerar efter längre tids LF-leverne.
Det ända jag hört, är att man har sett en minskning i skelettet hos de som äter LF, och att dom är smala, men ändå hälsosamma.
Vilket jag då tror är just pga att dom äter så extremt rent, så även om reningsorganen t.ex får nedsatt funktion, så proppar dom ändå inte i sig en massa "jobbiga" och onaturliga saker, så att kroppen ändå pallar med det.
Frågan är bara hur bra det fungerar under ett längre perspektiv...
/Nyfiken i en strut
|