Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
Hela artikeln: http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1115
|
Nu vet jag inte så mycket om Paulún, mer än att han var någon GI-Nisse som uttalade sig hela tiden i typ Aftonbladet.. Rätta mig om jag har fel...
Men det finns inga referenser till någonting i den texten, stämmer detta? Eller är sannolikheten extremt liten att detta kan hända en?