Tjo!
Jag faller för grupptrycket och startar en journal jag också med förhoppningen att kunna få lite input och diskussioner kring min träning.
Stats
För närvarande är jag 26 år ung, 180 cm kort och 75 kg lätt.
Träningsbakgrund
Min träningsbakgrund i vuxen ålder är som följer. Fram till augusti 2005 bestod min träning av att ibland, när orken fanns, sträcka sig efter en öl i kylen. Jag fick mer och mer ont i ryggen och kände mig tröttare och tröttare. När jag satt på ett hotellrum, spelade nätpoker och drack öl för mig själv medan jag hade så ont i ryggen så jag inte riktigt kunde sitta skönt bestämde jag mig att det var dags att göra något åt situationen. Då började jag med promenader som trappades upp till löpning som trappades upp till långdistanslöpning och slutade med att jag sprang stockholm marathon 2006 på en tid under 4:30. Började sedan till hösten 2006 att hårdsatsa till Stockholm marathon 2007 men motivationen försvann lagom till våren. Sedan dess har jag hållt igång med lite löpning och innebandy med kollegorna. I början av Augusti 2007 bestämde jag mig för att det var dags att hitta en ny utmaning och bestämde mig för att prova bygga muskler. Jag har nu kört hårt sedan dess och blivit rejält biten, det är ju skitkul!
Mål
Jag har lite svårt att sätta något långsiktigt mål för min träning, men jag är mer intresserad av att få en estetiskt tilltalande fysik än att bli ruggigt stark. Men för att ha något att sträva efter på lite kortare sikt har jag satt vikt-mål i de tre stora som jag hoppas kunna uppnå någon gång innan sommaren 2008 är slut. Dessa mål är.
* 100kg i bänkpress
* 160kg i marklyft
* 125kg i knäböj
Styrketräningen fram till nu
Första 1,5 månaderna körde jag lite ad hoc och satsade på att lära mig tekniken i de tre stora. De senaste 2 månaderna har jag kört efter Mark Rippetoes starting strength-program. För mer info, googla på "rippetoe guide", första träffen är en bra forumtråd om programmet. Jag försöker bäst jag kan hålla mig till programmet men lite axel- och ryggproblem gör att jag fått lyssna på kroppen och modifiera lite. Jag blandar in en hel del facepulls och byter ofta ut dipsen mot roddmaskin för att försöka bli mindre framåtroterad och för att skona mina axlar som har en tendens att gå sönder av dips.
Jag har fått (med mina mått) otroliga resultat efter de dryga 3 månader jag tränat. Jag hade trott att jag skulle få köra på hårt i minst ett halvår innan jag skulle kunna se några resultat, men jag har gått upp från 69 till 75 kg på denna tid och mina muskler har växt klart märkbart (speciellt benen!). Förutom att jag inte kan ha mina gamla byxor längre så är jag klart nöjd

.
Program
Programet jag kör just nu är alltså Rippetoe med extra axel-prehab och utan axel-mördande dips. Jag ökar heller inte vikterna riktigt så aggresivt som Rippetoe förespråkar eftersom jag inte är ung längre och inte har någon coach...
Dag A:
Knäböj: 3x5
Bänkpress: 3x5
Marklyft: 1x5
Roddmaskin: 3x5
Dag B:
Knäböj: 3x5
Militärpress: 3x5
Stångrodd: 3x5
Chins: 3 set
Tränar måndag, onsdag och fredag och alternerar dagarna. Utöver detta kör jag:
* Glute-ham raises på måndagar
* Facepulls två dagar i veckan
* Valfri abs-övning två eller tre dagar i veckan
Oftast räcker tiden inte till att köra några isolerande arm-övningar men än så länge har jag fått bra resultat ändå.
Välkommen in i min journal! :love: