Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-17, 11:07   #3
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Så det blir Växjö alltså? Coolt. Då får du gott sällskap av bl a Ironwoman Ska se till att min utsända hejarklack i Växjö hejar på dig med!

Eftersom du kommer att hålla en låg intensitet så skulle jag inte säga att det behövs någon direkt kolhydratladdning eller liknande. Se bara till att inte slarva med maten dagarna innan, ät och drick tillräckligt och ät "bra" mat. Ett grundtips man brukar köra med är "idrottarens tallriksmodell", dvs halva tallriken kolhyrater från pasta/ris/potatis , en fjärdedel protein från kött/fisk/ägg och en fjärdedel grönsaker. Se till att inte ligga på energiminus och drick lite extra vatten (dock ingen överdrift). Viktigast är egentligen att inte göra några stora förändringar utan ät sådant du är van vid, risken att magen ballar ur är stor om man börjar experimentera för mkt och det är inte kul.

Under loppet så se till att dricka och fylla på med energi regelbundet. Har för mig att man får ställa ut egen vätska vid Växjö marathon någonstans längs varvet. Där kan det ju vara smart att ställa ut någon sportdryck du är van vid. Sportdryck och gel är de vanligaste energikällorna. Sportdryck innehåller salter som är bra för att undvika kramp. Dock viktigt att testa både gel och dryck under träning innan, så att inte magen får en chock. Om du planerar att vara igång länge (uppåt maxtiden), så kan det för vissa vara en idé att få i sig någon mer fast föda under andra halvan av loppet, t.ex. energikaka, bröd, godis, banan el likn. Det är dock individuellt, en del kan inte springa om de ätit fast föda medan andra klarar det bra. Det där får du testa själv innan. Om du har någon anhörig som står och hejar, så kan du ju få hjälp med langning av gel/mat vid varvningarna och då kan du ju känna efter vid varje varv om du behöver påfyllning eller inte.

STORT LYCKA TILL!!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat