Ämne: Viktproblem
Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-23, 22:17   #5
ikmor
Registered User

ikmors avatar

Reg.datum: May 2007
Nej, under 60kg på 182 centimeter är nog direkt skadebringande, du ligger på 19.3 BMI redan nu, vilket är underviktig = inte så bra. Det tänkte jag inte ens på att räkna på innan. Sorry.
1200-1500 kalorier är...lite. Väldigt lite. heh. Speciellt på en, som du berättar, växande 16-åring.

Jag tror anledningen till att du gick ner den veckan, var just för att du lät kroppen vara. Den ligger nog på "VARNING, SVÄLT!"-läge just nu. Därför är den ganska ovillig till all viktnedgång.
Jag har märkt det, att om jag håller igen med styrketräningen en vecka, så är jag starkare nästa gång jag kör. Kroppen har hunnit vila upp sig.

Tänker, kanske är problemet i sig inte "all fett", utan snarare brister på muskelmassa. I detta läget kan jag tror jag faktiskt jag ger dig två alternativ som tips:

1. Sök upp en sida här på Kolozzeum-forumet som innehåller
energi11.zip

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...6&postcount=25

Där var den.

Med det programmet kan du räkna ut hur mycket Kcal du förbrukar per dag, i vilande läge osv. Den innehåller för uträkningens skull också en aktivitetsfaktor mellan 1.0 och 2.0 som du själv måste fylla i. Hur man gör det kan du också hitta här på kolozzeum.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...tivitetsfaktor

Bl.a.

Gör sedan som så att du går upp till den kalorimängden i föda som du minst skulle behöva i vilande läge.
Det kommer säkerligen göra att du går upp, eftersom det i jämförelse med vad du äter nu är ..mer. =P
Men jag tror det kommer göra din kropp betydligt gladare! Det kommer nog ställa din kropp i mer balans, vad gäller mycket.
Så kan du börja styrketräna, tiden är inne.

2. Börja Bulka, ligg på energi+ uträknad med hjälp av energi11-programmet där du sedan fyller i med en aktivitetsfaktor som kan passa dig, beroende på hur mycket du rör dig.
Så kan du börja styrketräna, tiden är inne.

Summan av kardemumman blir nog att tiden är inne för att sluta gå ner i vikt nu. När du sedan gått upp eller iaf stått still ett tag och samtidigt skaffat dig mer muskelmassa...DÅ kan man börja på en liten Deff igen.

Hoppas jag inte låter för "tillrättavisande" eller nåt.
Kör hårt. =]
/Kim
ikmor är inte uppkopplad   Svara med citat