Citat:
Ursprungligen postat av MrCool
Tack ikmor för det långa och välskrivna svaret!
Jo, det är ju just muskelvolymen som jag vill öka samtidigt som jag vill väga mer. Men saken är den att jag vill verkligen inte gå under 60 kg och fortfarande ha fett kvar på kroppen. Jag vill så snabbt som möjligt bli av med det överflödiga fettet och börja bygga upp muskler. Kan det vara så att jag bränner muskler? Jag har legat på 1200-1500 kalorier det senaste halvåret nu, är det för lite för en växande 16-åring? En konstig grej som jag har lagt märke till är också att under en vecka då jag hade träningspaus, drack alkohol och åt en del skräpmat utan att träna någonting (jag var i och för sig ute rätt mycket och traskade runt med vänner) gick ner cirka 2 kg. Har jag tappat muskler eller fett? Eller kanske lite av bägge?
P.S. Jag har inget mål för tillfället förutom att bli av med lite fett här och var. Jag vill bara uppnå målet så att jag kan sätta nya mål där jag kommer försöka att "bulka" upp min muskelvolym.
|
Nu är du ju ganska lätt, så 1500kcal är inte EXTREMT lite, men det är lite. Om du motionerar är det mycket lite. 1200 låter väldigt väldigt lite för en ung man som fortfarande växer! Särskilt om du konditionstränar.
Alkohol torkar ut kroppen, så du kan mycket väl ha tappat en hel del vatten. Om du snabbt gick upp 2kg igen var det förmodligen nästan uteslutande vatten. Om du INTE gick upp snabbt igen var det förmodligen en del fett och en hel del muskler (man kan bara tappa ca 75kcal fett/kg kroppsfett/dygn, så du ska ha bra mycket fett för att viktförlusten skulle vara enbart fett). Det tvivlar jag dock på.