Citat:
Ursprungligen postat av dessbee
Den primära fördelen ligger på det mentala planet. Man blir piggare och klarare i tankarna. En annan fördel med att äta färre gånger blir att man förstärker förmågan till att känna mättnad och kontrollera hunger, vilket leder till att man äter mindre. Sekundärt får man en viss omfördelning av kroppsmassa, men i grunden är det kaloriregeln som gäller. I bakgrunden ligger en hävstångseffekt med IF, men för att få utdelning krävs att man tränar.
|
Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.
Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?
Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf