Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-03, 13:10   #14
Rhino
Registered User

Rhinos avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.

Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.
Angående spannet av aktivitetsfaktorer så är det min uppfattning att något sådant egentligen inte existerar och att det inte finns någon sådan "magisk" faktor/skala. Åtminstone är det så långt jag har kommit i mina grubblerier. Det blir alltså ingen skillnad om skalan är mellan 1.0 och 5.0 eller något annat, bara den är tillräckligt stor för att täcka det man förbrukar. Därför höjde jag upp den till 2.5 i programmet, men den skulle utan att förändra något kunna vara hur hög som helst.

Varje steg på skalan är ju helt enkelt tio procent av sin basenergiförbrukning, och är förmodligen bara ett enkelt sätt att uttrycka det. Säg att man har 2000 i basförbrukning och gör någon sak under dagen som förbrukar ca 200 kcal, ja då skall aktivitetsfaktorn upp ett steg. OM man nu vill ha just en aktivitetsfaktor! Vet man hur mycket man förbrukar så har man ju redan svaret. Omräkningen tillbaka till en "faktor" är mest för att det är en spridd konvention att tänka i aktivitetsfaktor antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
EDIT: Såg att Rhino lade in sin tråd, tack Rhino då slapp jag!
Ja, måste jag så måste jag!
Rhino är inte uppkopplad   Svara med citat