Ämne: Hudfärg
Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-15, 09:00   #13
Jompan
Egenanpassad

Jompans avatar

Reg.datum: Dec 2006
Anledningen till att folk inte beskriver någon som mörkhyad behöver inte betyda att man automatiskt tycker det är något fel med det. Det finns fortfarande mörkhyade som tar illa upp i vissa fall att bli beskrivna på det viset. Min mammas jobbarkompis har exempelvis stora problem med att mamma refererar chockladboll som negerboll, kanske visserligen inte samma sak. Men för en annan så har man ju alltid sagt negerboll, just för att neger för oss inte betyder något negativt. Var dock ett populärt skämt när jag sa till mamma att nästa gång hon träffade henne säga att hon skulle äta en "boll av utländsk härkomst". Mammas jobbarkompis skrattade väldigt hjärtligt!

Hursom tror jag att det är vi svenskar som är så förbannat rädda för att göra något fel i frågan, därav undviker man att säga mörkhyad. På högstadiet hade vi t.o.m. en lektion om vad man skulle kalla mörkhyade. Vilka ord som var tabu att använda och vilka som var ok. Innebörden av orden som vi använder oss av kan ju vara så olika för andra, och man vill ju inte förolämpa någon bara för att man är omedveten om att ordet har en helt annan betydelse för denna.

Sen undrar jag om det inte mest är svenskar som har problem andra svenskar i denna fråga. Hur många av invandrarna har problem med hur vi uttrycker oss? Många av invandarna bevarar ju sina kulturer och känner en stolthet i det, men för en svensk att känna stolthet över den svenska flaggan och sin kultur anses nästan fult svenskar emellan har jag en känsla av.
Jompan är inte uppkopplad   Svara med citat