Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-13, 13:55   #37
CoolHandLuke
Registered User

CoolHandLukes avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Någon fettbrist förekommer altså inte vad gäller energitillgången, i alla fall inte om man håller sig till ett vettigt underskott.

Att äta fruktos i överflöd för att det skall bilda fett i leverna är rätt dumt, som att gå över ån efter vatten, du kan ju äta lite fett i kosten i stället. Det är dessutom inte speciellt bra för metabolismen att överkonsumera fruktos, mycket fett i levern är inte bra oavsett källa.
Diskussionen är väl inte dirrekt om 'vettiga' förhållanden från början. När man ligger på låg fettprocent är naturligvis idealet att ligga på en nivå väldigt nära energikonsumtionen hela tiden men det är inte tillräckligt praktiskt.

Men o andra sidan kanske detta med muskelförbränning är mer flexibel än vad jag tror. Dvs att ligger man på i genomsnitt t.ex. -250 på en vecka så spelar det ingen större roll om du diffar mer på vissa dagar. Om man förlorar lite mer dagen man råkar få -1000 kanske man kan ta igen det en annan dag genom +1000 och ligga på -250 de andra dagarna.

Jag menar inte att man ska vräka i sig fruktos men att det kan vara vettigt att ha med en liten mängd socker i kosten istället för att köra sötningsmedel osv. Resultatet av mitt tänkande är att mellanmål i form av frukt+nötter som låter som bulkningsmat kanske kan fungera med fördel under deff.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat