Personligen har jag alltid tagit varenda kostym jag koper till en skraddare som sedan far ta in nagon cm har ta ut nagon cm dar vare sig jag har varit aktivt tranande eller inte. Du kan inte rakna med att hitta en kostym off-the-rack som sitter riktigt bra overallt ens som icke-tranande normalbyggd person.
Tva varianter som ar ett par snapp under skraddarsytt: Om du ar beredd att ga upp lite i pris sa kan du ga till de battre herrekiperingarna i Stockholm typ Gottrich och Lund & Lund sa brukar manga kostymer de har aven ga att fa mattbestallda mot ett tillagg av ca 15%. Sedan har de lite battre markena i regel en linje med kostymer som kommer till butikerna ca 70% fardigsydda, sedan syr de klart kostymen at dig efter att tagit dina matt (jag vill minnas att market Zegna har en kollektion de kallar "Napoli" som kommer till butiken som ett sadant "halvfabrikat").
Vad galler kostymer skulle jag personligen inte rekommendera thailandska skraddare i allmanhet. Det ar mojligt att det finns nagon/nagra som ar bra men tycker inte de jag handlat av som kommit till Stockholm hallt sa valdans bra klass pa kostymer och de har haft konstig syn pa kavajens langd och armlangder osv. En linnekavaj jag bestallde llyckades jag inte ens anvanda en gang, det var sa mycket tokigt med den sa skraddaren i Stockholm kunde inte gora nagra meningsfulla andringar. Skjortor har val alltid varit hyfsade.
|