Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-07, 08:52   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår det här pratet om "plack" på tarmväggen" som man hör från tarmsköljningsentusiasterna. Med tanke på den takt i vilken tarmväggens celler byts ut och skits ut (en stor del av den dagliga avföringen är dumpade tarmceller) kan man fråga sig hur det kan hinna pastna något "plack"? Förutsatt att man inte har en sjujäkla massa fistlar och divertiklar, men den problematiken tvivlar jag på att en tarmsköljning löser (det skall vara en extremt grundlig sådan, då).

Fasta och bantning har f.ö. ingen renande effekt på kroppen; den känsla av "rening" man kan uppleva har, skulle jag säga, 100% psykiska rötter och handlar mer om (den inlärda) tillfredsställelsen av att känna att man späker sig och därmed lever upp till något slags nyttighetsideal. En fastkur kan förvisso vara en "kickstart" på en livsstilsomläggning för vissa individer, men det har inget med någon "rening" av kroppen att göra. Jag ifrågasätter f.ö. hela den retorik kring kroppen som "oren" vs. "ren" som är så extremt vanlig i hälsokostbranschen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat