Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-05, 20:53   #167
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Har inte sett några, men å andra sidan har jag inte sett något som visar motsatsen heller. Psykiska problem brukar normalt sett inte lösas med fysiska ingrepp (finns självklart undantag).
Ja, dålig självbild är ett psykiskt problem, men det är ju ändå klart kopplat till hur man "faktiskt" ser ut (dvs hur din omvärld uppfattar och reagerar på ditt utseende), vilket kan påverkas med ingrepp. Att det finns snygga personer med kass självbild och fula personer som inte låter sitt utseende bekomma dem motbevisar inte att det finns en generell koppling (nej, jag kan inte bevisa att den finns heller, men den är ganska uppenbar, tycker du inte?). Jag tror att dem flesta faktiskt har en någorlunda balanserad självbild som stämmer bra överens med hur andra uppfattar en.

Frågan är om det alltid är praktiskt möjligt eller rimligt att "tänka bort" kroppskomplex? Det är så lätt att säga att något problem sitter i hjärnan, som om detta faktum skulle göra det självklart hur man ska gå tillväga för att fixa det, jag tror att många med dålig självbild snarare lär sig acceptera den för att inga uppenbara lösningar finns tillgängliga (vem här vet hur man tänker bort kroppskomplex?). Träning är en sådan konkret och uppenbar lösning som vi vet (eller hur?) hjälper folk förbättra sin självbild som ett resultat av att de förändrar sina kroppar, och om skönhetsingrepp också kan vara en sådan lösning som folk vänder sig till hellre än att inte göra någonting, så är det bra.

Det utförs tiotusentals ingrepp i Sverige varje år, så jag vill i varje fall inte spekulera om huruvida det generellt funkar eller inte utan några statistiska fakta att gå på.
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat