Ämne: Brandvägg
Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-28, 03:32   #29
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av LarsK
Ja, på de gratis och de flesta man kan köpa för hemmabruk. VisNetic har en som är stateful, men hur bra den är vet jag inte. Den lär inte gå så djupt in i paketet och analysera i allafall. Det krävs mycket CPU kraft för att gå genom alla paket som kommer in.

Helt rätt. Företag, statliga myndigheter osv kör stateful inspection på sina firewall. På företaget där jag jobbar kostade firewallen och tillhörande utrustning runt 10 miljoner sek. Att få samma skydd på en gratis eller billig mjukvarofirewall är naivt att tro.
Jag skulle vilja hävda på det senare att det beror helt på hur villig man är att lägga tid och energi på att konfigurera den. Går säkert att bygga något gratis som gör jobbet ruskigt bra om man är kunnig och har ork, flera av de kommersiella bygger säkert på fri programvara till att börja med.
Har för mig att "en person" hade tillgång till alla versioner av programvaran till ciscos prylar, även om de bara hade licens för en... så det finns ju alternativa sätt att få mycket funktionallitet men till ett lägre pris ;D

Tror tom någon tjomme på irc köpte någon sak för över 10kkr eller så bara för att han ville prova typ, värt ;D

m0n0wall kör jag i förrådet, pf-sense är en mer uppdaterad variant av den.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat