Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-18, 14:30   #7
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv
Jag antar att detta är ett skämt ?
Förmodligen är det precis så Reinfeldt och hans likar tänker

Hur som helst det stämmer inte, det jobb jag gör drar in 600 kr i timmen åt arbetsgivaren och jag kostar ung. 200kr i timmen, lön och arbetsgivaravgifter, försäkringar och så vidare. Även om han bara får en hundring i näven per timme och arbetare så tjänar han ung. 20000kr per dag på ett arbete som inte är mer krävande än vad jag gör. Jag tjänar kanske 500 per dag i näven... Chef... 20000kr... Arbetare 500kr.
nu går ju såklart inte allt ner i deras egen ficka men nog finns det utrymme för chefen att bli rik. Jag råkar veta att han har en förmögenhet på ca 8 milj som han då jobbat ihop på knappt 15år.
Har jag den möjligheten ?
Känner du att det är någon specifik person som hindrat dig från att komma på en ny produkt eller ett sätt att producera existerande produkter billigare? Tror du förresten att du skulle kunna dra in 600 kr till din chefs BOLAG om det inte hade investerat i forskning och dyra maskiner som måste betalas, för att inte tala om råvarorna som krävs.

Tillbaka till frågan om du har möjligheten att göra liknande grejer, är du möjligtvis avundssjuk på att någon tjänar på att anstränga sig så mycket med att bli egenföretagare?
Hur tror du det skulle se ut med nybildandet av företag om det bara var massa slit och sen inte lönade sig rent ekonomiskt?

Min far är har ett litet IT-företag som han haft i 15 år, han har periodvis jobbat 60-80 timmars veckor i två års tid för att klara sig från konkurs utan att kunna ta ut lön. Nu börjar det ordna upp sig och han drar in hyfsat med pengar. Du tycker inte han är värd att få mer pengar nu än den normala industriarbetaren när han har slitit i 10 år och dessutom skapat arbete åt två personer?

Nu är han konsult åt ericsson i lund och veckopendlar, han arbetar 9 timmar varje dag för ericsson sen går han till sin lägenhet och arbetar 4-6 timmar med egna projekt. Om viljan att göra de här grejerna saknas tycker jag inte man ska klaga för att man inte får samma lön som någon som äger ett bolag och driver det. Finns viljan så är det ju bara att sätta igång ingen kommer hindra dig.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat