Valde att gräva upp den här halvgamla tråden efter att ha läst full-längdsstudien som tråden handlar om.
Som jag ser det utesluter inte denna studie att vassle "ett tag" före träning är bättre än efter träning. Här jämförde de med att ta (intakt) vassle direkt före träningen och 1h efter och såg ingen skillnad på det anabola svaret. De spekulerar i att det kan ha att göra med proteindigestion eftersom relativa ökningen av aminosyror i blodet var mycket större vid EAA-intag jämfört med vassle intag precis innan träning.
Alltså, säger de, kan vassleintag exvis 30, 45 eller 60min före träningspasset ha resulterat i större anabolt svar än vassleintaget en timme efter passet gjorde.
De nämner också att det är möjligt att de inte kunde se någon statistisk signifikant skillnad mellan vassle-före/vassle-efter pga de hade så få försökspersoner (8 + 9).
En annan sak är att försökspersonerna var hade fastat över natt, försöken gjordes på morgonen och senaste måltid var middag dagen innan (gäller tidigare studier också). Det påverkar knappast de relativa resultaten(EAA vs vassle) men de praktiska effekterna (är din mage inte helt tom när du tar din vassle/eaa före träning får du mer eller mindre fördröjt upptag jmf med denna studies och därmed mer eller mindre sänkt leverans av aminosyror till dina tränade muskler).
Slutsats? Att EAA är bättre omedelbart före träning jmf med omedelbart efter träning, när det gäller vassle verkar det inte vara bättre att ta omedelbart före träning jmf med en timme efteråt, men det är fortfarande möjligt att vassle en tid innan träning ger bättre anabolt svar än vassle som tas efter träning.
Varför skrev jag detta inlägg? För att studiens innehåll kunde tillföra mer till tråden än den har gjort (läste iofs inte riktigt allt i tråden) och kanske för att dra lite i bromsarna i forumet när det gäller "EAA-överlägset-vassle-före-tränings-hypen", jag försöker inte motbevisa det som påståtts utan bara att nyansera det.
|