Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-04, 23:53   #167
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Fast då belyser du den inneboende problematiken: När bedömer man ngt som samhällsmässigt farligt? Vilken procent av människor som tar för sig en viss aktivitet skall kunna klara av det utan farliga effekter? Vad klassifiseras som farligt o.s.v

T.ex På vissa håll i världen har mobilsamtal i bilar av föraren under färd förbjudits i lag. Vad baserar man det på? Hur beräknar man den påstådda ökade risken för olyckor? Vad är en acceptabel risk?
För mig räcker det med att veta att en ökad frihet på ett område för vissa människor kanske skulle leda till en än större ofrihet för andra. för att jag ska slå till bromsen. Det påminner om de här ständiga diskussionerna om fri alkoholförsäljning eller inte - man kan inte snacka om den sortens frihet utan att beakta de som lever i missbruksfamiljer.
Med det menar jag inte att jag är emot ökad personlig frihet - men frågan är vad jag som medmänniska är villig att avstå från för att andra ska ha det bra?

Jag har - som jag skrivit i andra trådar - precis som de flesta som varit i den här branschen länge, sett avigsidorna, både på amatör- och elitnivå. Att påstå att alla seriösa byggare skulle kunna sköta det här är skitsnack - de spårar också ut. Vilket jag vet efter att ha hämtat folk både på sjukan och hos sheriffen.
Nånstans känner jag också att det finns en underton av "låt de som kan använda och låt det hela pågå..." Problemet är att man kan inte åka utför Niagarafallen i en tunna bara litegrann. Varenda jävel som köpt sig ett par ampuller är nämligen experter....

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat