Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-10, 12:31   #1
Fricken
Registered User

Frickens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Thumbs up Vägen tillbaks

Hej!
Mitt namn är Johan och inte frick, fast ingen människa har
kallat mig Johan på en sisådär 3-4 år.. knappt morsan säger Johan längre.
HUR som HELST - Startar en journal här på Kolo också nu,
för mycket folk som inte hänger på Body hänger här verkar det som och
jag behöver mkt stöd just nu alltså..

Bakrund:
Lidigt svårt av anorexia nervosa sedan jag kom i puberteten, alltså har jag gått miste om mycket av min tonårstid redan. Man skulle kunna säga att jag har gett kroppen stryk praktiskt taget hela tiden sedan
sjuan.. Jag har varit nere på 46-47 kilo som minst,
men beslutade mig nu i Januari att satsa på allvar, lägga ätstörningen åt sidan för gott och göra mig grov som en karl ska vara!

Har varit inlagd på Barn o ungdomspsyk två gånger för att jag inte klarade av att hantera maten själv. En gång var jag så farligt nära att dö att man tillsatte dropp under 24 timmar och sövde mig för att jag svält mig så..
Usch, det är verkligen inget jag brukar blicka tillbaka på, men nu vet ni lite om bakrunden, hur långt nere jag har varit, hur envis och målmedveten jag är och också var min utgångspunkt är.

Jag har som sagt redan smygstartat tillfrisknadsprocessen och kör för fullt nu.
Här kommer lite fakta svart på vitt:

Oktober och bakåt i tiden:
Kalorimängd: 1200kcal/dygn
Vikt: 50-51kg

Januari, då jag beslutade mig för att ge anorexian på nöten..
Kalorimängd jag började på: 1500kcal/dygn
Vikt: 51

Ökade succesivt på med styrketräning, kalorimängd (200+ varje vecka från den 12 januari tills jag nådde 2100) och har nu även så smått börjat med promenader.

Maj, 4 månader senare ungefär:
Kalorimängd: 2300-400+
Vikt: 58
PB stats:
- Bänk: 65kg med stång i skolan (klarade inte många reps iofs.. men iafl 2-3 ärliga. Stången vägde 20kg (!)
- Armhävningar: 68
- Löpning: 39min /milen

Träningsbakrund:
Spelat fotboll sedan jag var 5 år, slutade i våras.
Tränat friidrott för Ymer i Borås, löpte då ca 6-7 mil i veckan om allt gick enligt planerna. Hade en karriär på G men misskötte 2 av de 3 gyllene principerna för framgång; Kost - träning - vila
Gissa vilket som gick åt helvete..

Ökar på med matmängden, men är mer försiktig med att belasta kroppen rent träningsmässigt än det ser ut nu.
Schemat ser ut ungefär såhär nu:

Måndag: Vila,
Tisdag: Armar, bröst
Onsdag: Mage, ben
Torsdag: Vila
Fredag: Axlar, rygg
Lördag: Vader, mage
Söndag: Vila /ev nåt pass

Har fått klartecken från läkare att i.om. mina framsteg och hur de fortlöper så skadar 1h promenad om dagen ingalunda i mitt nuvarande läge.
Det är dock den enda motionen jag får, då mina intressen i övrigt är minst krävande fysiskt; teckning, oljemålning, poesi, novellförfattande, politik, skolan, matte, filosofi, piano, gitarr, uppfinningar/mekanik, kvantmekanik m.m.

Bilder följer snart..

Delmål: 62kg i augusti + 70 x armhävningar och 70kg bänk
(O)realistiskt mål: Body fitness någon gång i framtiden,
Humör: Känner mig grymt energisk och fylld av motiviation sedan jag började mitt "nya" liv. Mycket i livet rullar på faktiskt, trots att jag nyligen "skilde" mig från frugan efter 10 månader tillsammans.

Övrig kommentar: Säga vad man vill om min bakrund, min hårdförda träning eller om mitt på snudden till otänkbara mål - men envis och stark är jag - även fast jag nog är bland de minsta här..