Citat:
Ursprungligen postat av Fagen
Men, och nu kommer min fråga, skulle du kunna tänka dig att utföra någon form av "praktisk solidaritet" (inom sjukvård, äldreomsorg, skola, you name it) om detta innebar att du behövde betala minder skatt? Om ja på denna fråga, hur stor skulle skattereduktionen behöva vara i förhållande till din insats?
|
Ja, faktiskt. I vilken utsträckning vet jag inte. Du måste ju räkna med en alternativkostnad för den tid du spenderar med att sänka din skatt. Varje timme du jobbar i ex. äldrevården och inte i din VD-fotälj innebär ju att du går miste om din ordinarie lön, och med en nyttomaximerande individ kommer nästan ingen välja det alternativ som ger mindre pengar.
Annars så är det en riktig iakttagelse. Ett lång gånget institutionaliserande av solidaritet och även sunt förnuft (läs tråden om mobilförbud) har gjort oss mindre kapabla att tänka själv. Jag är rädd att det kommer att behövas en riktigt obehaglig cold turkey för att vi ska ta oss ur det här, två - tre mandatperioder med riktiga moderater kanske.