Tack Sverker.
--------------
Nismo: Krav på sig själv är nog bra att ha, men det de flesta drabbas av är vad de tror att andra ställer för krav på dem.
När du är fem år så ritar du tillsammans med alla andra barn på dagis. Ett av barnen utbrister att "ha ha - det ser ut som en ko!" när du i själva verket ritat en häst. I ditt sinne tänker du nu en hel långfilm där alla ser; att du misslyckats, att du ritar en fånig ko i stället för en vacker häst, att de tycker du är dum, att du inte får vara med de andra, att du ingenting duger till, att du för alltid får vara ensam...osv.
Vad du inte tänker är att det var bara ett (elakt) barn som gav utryck för en (felaktig) åsikt och att de flesta såg att det var en häst, eller att de inte brydde sig.
Vi tenderar att förstora upp och lagra in allt som sägs eller utrycks negativt om oss och när vi får beröm - hur relevat det än är - slå det av oss med ett "äsch - jag kan bättre jag är inte nöjd själv".
Perfekt är ordet alla söker och då kan jag meddela att ordet perfekt saknar innebörd. Om ställningen är likai sista sekunderna i en hockeymatch och du slår en perfekt passning till forwarden som skjuter ett perfekt skott som plockas perfekt av motståndarlagets målvakt - var det inte perfekt då? Jo, men resultatet av alla perfekt blev allt annat än perfekt och därmed tror jag mig ha belyst varför perfekt inte nödvändigtvis är eftersträvansvärt.
Buddhisterna har en intressant inställning till livet där de hävdar att du har en uppgift i att göra dig själv lycklig. Om du tänker på lycka för eget vidkommande skulle det kunna innebära andras olycka, men om du reflekterar djupare så ger det ingen verklig lycka utan den högsta lyckan är när du ser hur din lycka sprider sig till andra så att de också kan utveckla sin lycka. Västerländsk vulgärlycka bygger på det motsatta - att bli lycklig no matter what och det gör oss så in i baljan frustrerade - lyckan smiter oss förbi ständigt.
Mitt råd är att ge dig tid att fundera ut vad i ditt träningsupplägg som skulle göra dig lycklig - inte vad som skulle göra dig och andra nöjd.
Lizard