Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-04, 07:53   #64
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Mikronutrienter betyder ju bara att de behövs i mindre (mikro) mängd än makronutrienter, inte att de är typ "mikroviktiga". Och direkt hänryckande mängder mikronutrienter finns det nog inte i tekakor, även om det är gott.
Min poäng var inte att de skulle vara "mikroviktiga", utan att det med en kost baserad på de livsmedel som är vanliga i ett "i-land" är svårt att drabbas av en sådan brist på mikronutrienter att det får någon märkbar effekt i vardagen. Skaparn tog exemplet skörbjugg. Jag tror att det är mycket svårt att få skörbjugg i Sverige idag, även om man tillhör den del av befolkningen som väljer större andel raffinerade livsmedel. Det finns människor som låter en stor del av kosten utgöras av färdigköttbullar, falukorv, fiskpinnar, vitt bröd, vitt ris, vit spagetti, microdinner och kanske bara en tomat som enda grönsak till middagen. Jag ifrågasätter att man även med en kost av den typen skulle känna följder av brist på mikronutrienter. Hur vanligt är sådant idag i Sverige? Bristsjukdomar ser vi väl bara i "u-länder" bland de folklager som lever endast på ett eller två livsmedel, därtill i för små mängder. Alla de vällevnadssjukdomar som Grub nämnde - har de att göra med brist på mikronutrienter?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat