![]() |
Motionsform under deff
Vad ska man/vad brukar ni köra för motionsformer under deff utöver styrketräningen?
Jag har funderat på att börja köra cykling, springa etcetera istället för att bara gå dom där jefla promenaderna, men jag vill inte att musklerna ska försvinna heller. Ska man hålla passen väldigt korta men intensiva eller är det lika OK att köra ett lagom tempo en längre tid? Att äta mindre är inte aktuellt, äter redan lite. |
Brukar köra 3 HIIT-pass i veckan.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Löpning
4-10km 12km/h |
Fast vad är för mycket? Det är det luriga.
För övrigt så är det väl knappast "HIIT" om det pågår 20-30 minuter, som jag minns det är definitionen på ett ungefär balls-to-the-walls 30 sek, lugnt 30 sek, repeat. Har man grym kondition kan jag tänka mig 15 minuter eller så, men en halvtimme? |
Mer?
Några som fått goda resultat av bara promenader? |
Personligen skulle jag rekommendera att du konditionstränar lugnt och längre. Det tränar upp uthålligheten vilket är grunden för mer intensiv konditionsträning. Dessutom bränner du antagligen fler kalorier totalt på det sättet. Men har man begränsat med tid så det bättre med hög intensitet.
Glöm inte heller att se till att ha tillräckligt med kolhydrater i kroppen när du konditionstränar. Tar de slut börjar kroppen använda protein. Vilket jag har märkt får en att lukta ammoniak. Inte så gott. Eller bra. :) |
Kör ett 2.5 km pass innan träningen för uppvärmingens och konditionens skull. Alla säger att jag ska lägga det efter styrkepasset men då hade jag fan inte kommit runt banan... Och mina skärp har fått nya hål sen jag börja springa. Har även skippat allt onyttigt i matväg, det "godigaste" jag äter är salta jordnötter.
Ska snart ge mig på 5 km rundan... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat: